reklama

Pán Paška, a vy chcete, aby sme platili dane?

Nie, nevyzývam na neplatenie daní, netrúfam si vyjsť s takou silnou výzvou, hoci po smeráckej fraške s fľaškami a s mimoriadnym zasadaním vlády by na to bola príhodná chvíľa. Navyše, nebol by som jediný, v histórii boli prípady, keď sa rozčarovaný občan rozhodol nie optimalizovať a hľadať zákonné kľučky, ale verejne vystúpiť s odmietnutím platenia daní na základe nesúhlasu s ich ďalším využitím. Ponúkam len krátku úvahu o daniach.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Prvou vecou na zamyslenie je, či platím dane preto, lebo je to slušné alebo preto, že to vyžaduje zákon alebo len preto, že sa bojím trestu. Samozrejme všetky tri dôvody hrajú svoju úlohu.

Z mojich daní sa financuje štátny aparát, ktorý zaisťuje predovšekým bezpečnosť, elementárnu spravodlivosť, dopravnú infraštruktúru, všetko veci nápomocné, pre život potrebné. Preto je správne prispievať do spoločnej kasy.

Zákon vyžaduje platenie daní preto, aby sa táto potreba a povinnosť rovnomerne delila medzi všetkých a aby na dobré svedomie nedoplácali len tí, čo by prispievali do spoločného aj spontánne. Zákonný trest je zasa vymeriavaný jednotlivcom, ktorí narúšajú stabilitu tohto systému. Všetko vyzerá navýsosť správne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svedomie mi vraví, prečo platiť dane mám. Ale zdravý rozum mi hovorí, že nemám rešpektovať nariadenia, ktoré nerešpektujú ani tí, ktorí ich vydali. Áno, mám na mysli zákony. Tie zákony, na základe ktorých ste sa vy dostali k moci. Zákony, ktoré aj vám ukladajú nejaké povinnosti, tak ako iný zákon ukladá mne povinnosť platiť dane.

Pokiaľ má byť mimoriadna schôdza ukončená hlasovaním a vy sa tejto povinnosti vzpierate a dáte hlasovať až po naliehaní pléna, nie je to znevažovanie zákona? Pokiaľ majú byť ministri počas interpelácií prítomní a počúvať námietky mojich zástupcov v parlamente a vy ich prítomnosť nevyžadujete, nie je to znevažovanie zákona? Pokiaľ tolerujete opilecké výstupy svojich spolustraníkov a nijako ich nekomentujete, čím dávate najavo, že pravidlá etiky musí platiť pre tých druhých a nie pre našich, nie je to výsmech slušnosti? Ak vám sedia v klube poslanci, ktorí nerozhodujú na základe svedomia, ale primitívne si musia pri hlasovaní mávať palcom, nie je to zhadzovanie všetkého, na čom stojí vaša moc? Prečo by som ja mal vedený slušnosťou a rešpektom k zákonom platiť toto divadlo?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vy máte moc, ale možno by som vám mal povedať niečo o mojej moci. Čo keď sa rozhodnem miesto odvedenia peňazí do vašej kasy venovať v marci časť zo zarobených peňazí do opráv výtlkov? Nájdem si viacerých dodávateľov a vyberiem výhodnejšiu ponuku než 30 € za štvorec výtlku a 150 € za tonu materiálu. Svedomie nebude volať, že som neprispel do spoločnosti. Čo keď sa rozhodnem speňažovať svoje remeslo bez faktúr? Vaši kontrolóri ma nemajú šancu nájsť a vznikne ďalší motív na rozširovanie šedej ekonomiky. Čo keď vám v marci miesto priznanej dane donesiem faktúru za opravu výtlkov? Už počujem ten rozsudok o nezákonnom obohacovaní na úkor štátu. Alebo budem dane držať u seba až do výšky 7154 €, ktorou ste ma cez štát zadlžili na zahraničných trhoch a prevediem ich do štátnej kasy iba ak sa rozhodnete dlh vyrovnať skôr, než sa hojne zúročí pre naše deti?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, som si vedomý, že posledné dva nápady sú streštené. Len premýšľam, či sú menej streštené, než vaše rozhodnutia prispôsobovať zákony svojej straníckej ľubovôli. Jediný rozdiel medzi vami a mnou je ten, že vy máte práve v týchto rokoch moc. Ale vaša moc stojí na zákonoch a padá na ich nerešpektovaní.

Čo spravíte, keď sa začneme hromadne vašim nariadeniam vyhýbať? Označíte nás ako teliatka a budete sledovať každý náš pohyb aby sa váš aparát kvôli nesúhlasu s jeho fungovaním nezrútil? Vy máte v rukách klamstvá o istotách, my máme dane.

filip pacalaj

filip pacalaj

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Skúmam kultúrnu semiotiku, robím v reklame. Zoznam autorových rubrík:  HudbaAmerikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu