Rodina odprataná, frajerka nasťahovaná, banka odpísaná?

Autor: filip pacalaj | 8.5.2013 o 15:24 | (upravené 8.5.2013 o 17:02) Karma článku: 7,10 | Prečítané:  552x

Kreatívci Slovenskej sporiteľne nás po novom vyzývajú, aby sme lúskali s nimi. Pri novej reklame to ale prepískli natoľko, že zvažujem odchod k inej banke.

Slovenská sporiteľňa si ma kedysi získala tak, ako si banky zvyknú získavať mladých klientov. Poznáte to, ste na výške, potrebujete, aby vám malo kam chodiť štipko a výplaty z brigád, tak si založíte študentský účet s nulovým mesačným poplatkom, výbermi z bankomatu a platbami bez poplatku. Samozrejme, že takéto "vymoženosti" poskytujú mnohé banky, tak som si vybral (na tretí krát), tú, ktorej reklama ma najviac oslovovala. Vo svojej firemnej komunikácii prezentovala sympatické rodinné hodnoty.

Možno si pamätáte na rodinu, s dcérou, ktorá dospievala pred očami televíznych divákov a zakaždým ju oslovili nejaké výhody produktov istej banky. Reklama bola spravidla veľmi vtipná, občas nudnejšia, občas šteklivá (keď dcérka v sprche stratila uterák), ale nikdy neprekročila medze únosnosti. Medzičasom som doštudoval a banka mi začala pravidelne každý mesiac účtovať síce drobné, ale nezanedbateľné poplatky. Neboli také vysoké, že by ma motivovali robiť si prehľad o službách iných bánk a zároveň som si vravel, že za takú príjemnú reklamu si tých pár eur mesačne zaslúži. Teraz však uvažujem, či nenastal čas na zmenu.

Reklama v súčasnosti funguje predovšetkým tak, že ukazuje dobré veci ako dobré, príjemné, vtipné a zaujímavé natoľko, že sa s ňou divák stotožní. Produkt, ktorý sa v takomto kontexte objaví, nemusí mať žiadne prívlastky, stačí, že sa zobrazí ako organická súčasť všetkého, s čím sa divák stotožnil.

V novej sérii Slovenskej sporiteľne sa nám predstavuje pohoda a poriadok, ktorého súčasťou, ba zdrojom, je úver na bývanie. Štandardná reklamná situácia. Problém nastáva ku koncu reklamy, keď sa lusknutím odstraňuje rodina a do nového bytu prichádza frajerka. Banka tu teda predstavuje rodinnú pohodu, ktorej prirodzenou súčasťou je jednak bankový produkt úver na bývanie, jednak manželská nevernosť.

Námietka, že manželská nevernosť je vecou bežnou a netreba sa jej vyhýbať ani v masovej komunikácii, je samozrejme namieste. Každý dobrý scenárista však vie, že musí reflektovať na prirodzené vnímanie mravnosti a jeho príbeh nebude uveriteľný a pred obecenstvom pohorí, pokiaľ nevernosť predstaví ako zdroj harmónie a trvalého šťastia a nie ako cestu k chvíľkovej blaženosti, ktorá prináša negatívne dôsledky, alebo ako súčasť celkového marazmu predstavovanej spoločnosti.

Je možné, že provokatívny šot nebol primárne určený pre televízne publikum, a bol vytvorený na virálne šírenie v prostredí internetu plného obludností typu southpark alebo lokaltv. Stále však bije do očí fakt, že reklama na rozdiel od nízkych videožánrov sugestívnym spôsobom predstavuje harmonickú realitu, aká by mala byť. V tomto kontexte vysnívaný primerane konfortný byt na úver a frajerka k odpratanej rodine vyznievajú ako výsmech hodnotám, ktoré konštituujú dobrú spoločnosť.

Je veľký rozdiel medzi tým, keď konáme zlo preto, že sme to aj napriek svojej dobrej vôli "neustáli", a keď konáme zlo preto, lebo sme ho predtým nazvali dobrom. A je veľmi smutné, pokiaľ sa taká veľká spoločnosť, akou je nadnárodná banka, svojou komunikáciou zúčastňuje premenúvania zla na dobro. Preto pokiaľ reklamné oddelenie Slovenskej sporiteľne neprehodnotí tento svoj komunikačný prešľap, tak si už konečne pozisťujem, či je mBank skutočne bez poplatku, či stále trvajú super ponuky od Zuno banky, ako sa zmenila ponuka Poštovej, potom, čo ju kúpili Tkáčovci a čo sú zač Fio, Prima a Rajfajzenka. Myslím, že si napokon vyberiem.

Mimochodom, Rajfka ani Zuno to nebude, lebo tie sú súčasťou skupiny s Tatrabankou, ktorá nedávno spustila latku komunikácie angažovaním tváre známej svojím vulgárnym vystupovaním a získala z kampane skvelé čísla tým, že uplácala zúčastnenú verejnosť tridsiatimi eurami. Sporiteľňa sa mohla hecnúť na to, aby miesto podrývania latky poukázala na primitivizmus s odkazom "My tak hlboko neklesneme".

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?